‘Social Recruiting’: trend zet zich verder in 2017

21/03/2017

Maar liefst 86% van de werknemers die in de eerste 10 jaar van hun carrière zitten, en 25% van alle werkzoekenden gebruiken sociale media in hun zoektocht naar een nieuwe job. Redenen genoeg om als werkgever volop te investeren in ‘social recruiting’: het rekruteren van talent via sociale media.

De trend

Social recruiting bestaat uit een mix van verschillende manieren om via sociale media talent te rekruteren. Deze methoden zijn:  
•    het zoeken, op een gespecialiseerde manier (sourcen), van de geschikte kandidaten;
•    het verspreiden van vacatures;
•    het uitbouwen van een persoonlijke band met kandidaten.

Tips en tricks

Als werkgever gaat u best niet ondoordacht aan de slag met sociale media. Vooraleer u zich hierop toelegt, moet u eerst begrijpen hoe sociale media precies werken, waar uw doelgroep zit en hoe u de verschillende kanalen optimaal en juist gebruikt. Hieronder vindt u alvast enkele bruikbare tips en tricks.

Wees een aantrekkelijke werkgever

Informatie, maar ook slechte publiciteit, doet snel de ronde op sociale media. Daarom is het zeer belangrijk dat uw organisatie werkt aan een aantrekkelijk merk en imago. Laat zien voor wat uw bedrijf staat. Deel foto’s en video’s van het dagelijkse leven binnen uw onderneming. Deze posts kunnen zeer succesvol zijn. Mogelijk beginnen geïnteresseerde kandidaten hierdoor ook uw bedrijfspagina te volgen.

Gebruik uw medewerkers als ambassadeurs

Het meest recente rapport van LinkedIn over rekrutering onthulde dat maar liefst 48% van alle vacatures ingevuld wordt door verwijzingen en aanbevelingen van huidige medewerkers. Gebruik uw werknemers dus als ambassadeurs voor uw bedrijf. Laat hen spreken over hun werkgever en zorg ervoor dat ze hun positieve ervaringen delen.

Adverteer doelgericht

Sociale media bieden een extra dimensie tegenover de traditionele jobplatforms. Via sociale media kan u een advertentie en/of vacature verspreiden naar een doelpubliek dat u op voorhand specifieert. Zo is het onder meer mogelijk om een doelgroep af te bakenen op basis van interesses, woonplaats en opleiding. Voor zulke doelgerichte advertenties moet u wel betalen maar vaak brengen deze posts wel degelijk iets op voor uw organisatie.

Slimmer sourcen van kandidaten

Sociale media bieden bedrijven toegang tot miljoenen potentiële kandidaten. Door gebruik te maken van gespecialiseerde zoekprincipes kan u op een zeer efficiënte manier op zoek gaan naar mogelijke werknemers binnen dit aanbod. Dit principe is ook gekend als ‘sourcen’. Zo kan u via deze kanalen letterlijk op talentenjacht. 

Zorg voor een persoonlijke aanpak

Probeer mogelijke kandidaten persoonlijk te benaderen. Uw interactie met hen – of het gebrek aan – zal vaak de beslissende factor zijn voor de potentiële kandidaat. Wees dus proactief en probeer een band met hen te smeden. Daarnaast is het ook belangrijk dat u uw sollicitatieprocedure persoonlijk maakt. Kandidaten goed en snel informeren, het proces voldoende begeleiden en écht gerichte, persoonlijke aandacht geven is essentieel. Zeker wanneer u ervoor kiest om een kandidaat af te wijzen. U weet namelijk nooit wat deze kandidaten of hun verhalen over uw organisatie nog teweeg kunnen brengen op sociale media.

ADMB HR Services: uw partner voor rekrutering

Wil u graag aan de slag met sociale media, maar hebt u geen idee hoe u hieraan moet beginnen? ADMB HR Services biedt op regelmatige basis de opleiding ‘Succesvol rekruteren via sociale media voor beginners’ aan. Neem contact op met één van onze medewerkers via 02 250 00 50 of stuur een mail naar school@admb.be.

Sitemap