Hoe herken ik een goed cv en een sterke motivatiebrief?

05/07/2017

Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol in selectie en rekrutering. Een ruimer bereik kan leiden tot veel meer kandidaten voor dezelfde functie, wat de keuze voor werkgevers niet altijd eenvoudiger maakt. Bij het beoordelen van cv’s en motivatiebrieven kunnen deze aandachtspuntjes alvast hulp bieden.

‘You never get a second chance to make a first impression’

Een cv en motivatiebrief zijn het ‘visitekaartje’ van een kandidaat. Ze zijn bij voorkeur overzichtelijk gestructureerd. Wie wil scoren met deze binnenkomers, houdt dan ook best rekening met enkele basisprincipes:

  • Grammatica- en spellingsfouten zijn uit den boze.
  • Hetzelfde geldt voor overbodige of irrelevante informatie (‘less is more’).
  • Motivatiebrief en cv dienen duidelijk te vermelden via welke weg (e-mail of telefoonnummer) een kandidaat gecontacteerd kan worden.
  • Ook in de details is een professionele uitstraling belangrijk: een e-mailadres als ‘koffielovertje123@hotmail.com’ kan bijvoorbeeld een heuse afknapper zijn.

Creativiteit is profilering

Een gedreven kandidaat zal er alles aan doen om op te vallen tussen de andere geïnteresseerden. Niet toevallig duiken steeds vaker alternatieven op voor het klassieke ‘droge’ cv en dito motivatiebrief.

Creatieve kandidaten gaan op zoek naar een manier om hun visitekaartje ‘anders’ aan te kleden. Zo willen ze er al bij een eerste selectie tussen uit te springen. Spelen met lettertypes en kleuren, een link leggen tussen lay-out en de functie waarvoor iemand solliciteert …: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Motivatie als sleutel tot succes

Kennis en vaardigheden zijn cruciale criteria bij eender welk selectieproces. Maar de motivatie van een kandidaat is minstens even belangrijk. Betrokkenheid en nieuwsgierigheid, daar bent u naar op zoek.

Een gemotiveerde kandidaat kijkt niet enkel naar de functie, maar ook naar de onderneming zelf. Als werkgever wil u weten waarom een kandidaat specifiek voor u zou willen werken. Kandidaten die laten blijken dat ze research deden en weten waarvoor uw onderneming staat, hebben een streepje voor.

Een goede, gepersonaliseerde motivatiebrief – de naam zegt het zelf – bevat dan ook duidelijk de motivatie van de kandidaat. Iemand die zich aangesproken voelt door de visie en waarden van uw bedrijf scoort ongetwijfeld beter dan iemand die zich louter door het loon en de extralegale voordelen liet verleiden.

Nood aan ondersteuning op het vlak van selectie en rekrutering?
Wij staan met ons team van professionals klaar om voor u maatwerk te leveren en u te ‘ontzorgen’!  Neem contact op met ADMB HR Services via jobs@admb.be.

Sitemap